כל קטגוריות היהלומים המלוטשים רשמו עליות מחירים בחודש אפריל, בסימן להתחזקות שוק המלוטש. העלייה באה בעקבות היחלשות מחירים במרץ, ומצביעה על חזרה למגמת העלייה במחירי היהלומים המלוטשים, שהחלה בדצמבר 2017.

בו עמד מדד מחירי היהלומים בממוצע על 114.94 במהלך אפריל, עלייה של 0.2% לעומת מרץ. בחישוב שנתי, מחירי היהלומים המלוטשים עדיין נמוכים ב-1.9% לעומת אפריל 2017. מדד מרקורי עלה בינואר ב-0.28% ובפברואר ב-0.08%, אך לאחר מכן ירד ב-0.2% במרץ. לפני כן, מדד מרקורי רשם בעיקרי ירידות במשך כמה שנים. מחירי היהלומים המלוטשים הגיעו לשיא באפריל 2014, אז עמד המדד על 142.3. מאז יולי 2014, להוציא כמה הפוגות ראויות לציון, ירד המדד בעקביות במשך 44 חודשים.

 

 

 

העלייה במחירים ראויה לציין, ולא רק כי היא חשובה למרכז ערוץ היהלומים, הזקוק נואשות לקצת הקלה. עליות המחירים בשלושה מתוך ארבעת החודשים האחרונים כבר מסמנת מגמה. הירידה בחודש מרץ הייתה אפילו הגיונית בהקשר זה. לסוחרים היו ציפיות מסוימות בנוגע למכירות בתחילת החודש, בשל התערוכה בהונג קונג. כשהן לא התממשו, ירידות המחירים היו תגובה נורמלית. עם זאת, הכוחות שדוחפים את מחירי היהלומים יציבים, והורגשו גם במרץ.

  

את עליות מחירי היהלומים המלוטשים מובילה בראש ובראשונה התחזקות הביקוש הצרכני העולמי, בעיקר בארה”ב ובסין, שני שווקי הצרכנות הגדולים ביותר. כוח חשוב נוסף הוא ההיצע והעלות של יהלומי הגלם. עד לשלב מאוחר אשתקד, היצרנים החזיקו במלאי גדול. בעקבות הביקוש הצרכני החזק בדצמבר אשתקד, המלאי התכווץ לרמות סבירות, ובינואר היצרנים פיתחו תיאבון לגלם. חברות הכרייה, ובעיקר דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) סיפקו יהלומי גלם, בקצב קבוע, ולרוב ללא העלאות מחירים. יהלומי הגלם שנרכשו בינואר, הגיעו לשוק במרץ כיהלומים מלוטשים. על כן, העלייה בהיצע מילאה אף היא תפקיד בקביעת המחירים המפתיעים.

  

הביקוש הצרכני ספציפי למדי, כלומר פריטים עם מעט ביקוש מיוצרים מעט, ובמקביל מורגש לעיתים קרובות מחסור בפריטים הנהנים מביקוש, שמוביל אף הוא לעליות מחירים. לבסוף, הביקוש המתמשך ליהלומי גלם בשילוב ירידה בהיצע ועליית המחירים באפריל, הובילו יצרנים לדרוש מחירים גבוהים יותר.

  

בחודש שעבר, כתבנו כי כיוון המחירים בחודשים אפריל ומאי חשוב, כי הוא יצביע על אחת משתי מסקנות בנוגע לשוק הצרכני: אם המחירים ימשיכו לרדת בחודשים הקרובים, זה יצביע על כך שמחירים עדיין גבוהים מדי, ותעשיית היהלומים – מסיטונאי המלוטש ועד חברות הכרייה – תמשיך להתכווץ עד למציאת בסיס המחירים הבא.

  

אם, לעומת זאת, ירידות המחירים של מרץ יתבררו כזמניות, ויעברו שוב לעליות באפריל ובמאי, נדע כי ירידות המחירים הגיעו לתחתית, ותעשיית היהלומים תבין די טוב כמה הצרכנים מוכנים לשלם. מבחינה זו, המחירים צפויים לשמור על יציבות יחסית, או לרשום עליות קלות